SZLAK LEŚNO RAJZA

Data publikacji:
02 Listopad 2022
Odsłuchaj tekst

Trasa polecana dla osób z niepełnosprawnościami.

Opis szlaku

SZLAK ROWEROWY „LEŚNO RAJZA” TO GRATKA DLA ROWERZYSTÓW I PIECHURÓW CENIĄCYCH SOBIE BEZPOŚREDNI KONTAKT Z NATURĄ. Na jego temat powstał interesujący film pt. „Leśno rajza, czyli podróż po zielonych zakątkach Śląska”. Cały szlak mierzy około 118 km i na całej długości jest oznaczony symbolem LR. My polecamy dwie alternatywne trasy pomiędzy Parkiem Świerklaniec a zalewem Nakło-Chechło.

1. Od zalewu Nakło-Chechło do Parku Świerklaniec

Szczegóły szlaku

Trudność: dość trudna, niekiedy wąska, nierówna, możliwe liczne stopnie; dostępne dla wózkowiczów, ale ze wsparciem i pomocą asystenta

Długość: 9,1 km

Czas: 3:40 h

Przebieg szlaku

SAM/BUS parkujemy przy DW 908 na parkingu naprzeciw stacji kolei wąskotorowej Miasteczko Śląskie Zalew. Z parkingu skręcamy w lewo i wędrujemy jezdnią ul. Rekreacyjnej, którą biegnie niebieski szlak pieszy i trasa rowerowa Leśno Rajza (LR). Po prawej stronie ZALEW NAKŁO-CHECHŁO. Zbiornik powstał pod koniec lat 60 tych XX w., poprzez zalanie wyrobiska piasku podsadzkowego i wyróżnia się czystością wody I klasy. Po 2,3 km kończy się Zalew i asfaltowa nawierzchnia. Za znakami niebieskimi szlaku pieszego i rowerowego LR wchodzimy na ścieżkę leśną. Przez kolejne 1,2 km trzymamy się tych znaków, a gdy niebieski szlak pieszy odbija w prawo, my nadal za zielonym LR wędrujemy prosto przez kolejne 2,7 km. Dochodzimy do zbiornika Kozłowa Góra, utworzonym na rzece Brynica, zwanego również JEZIOREM ŚWIERKLANIECKIM.

Zalew Nakło-Chechło, fot. D. Berłowski, www.roweremposlasku.pl

Idziemy ziemną groblą 1,2 km. Zejście do parku po prawej stronie po schodach, a kilkanaście metrów dalej pochyły zjazd. Wychodzimy na asfaltową alejkę PARKU ŚWIERKLANIEC. Skręcamy w lewo, idziemy przez mostek i wzdłuż stawu (po prawej). Gdy kończy się staw, po lewej widzimy amfiteatr – to pawilon koncertowy z początku XX w., stanowiący fragment dawnej muszli koncertowej. Natomiast po prawej znajduje się zespół TRZECH FONTANN. Fontanna usytuowana pośrodku głównego basenu przedstawia trzy Gracje podtrzymujące sferę. Przy fontannie od strony amfiteatru dwa zespoły rzeźb; jelenia i niedźwiedzia, konia i lwicy. Pochodzą one z 1872 r. Po przeciwnej stronie trzecia fontanna, a przy niej rzeźby: pelikana i ryby, strusia i węża. Teren fontann to taras dawnego pałacu Donnersmarcków. Przed fontannami – po stronie przeciwnej do stawu – stał pałac zwany „Małym Wersalem”. Zbudował go w latach 1870-1873 książę Guido Henckel von Donnersmarck. Po pożarze w 1945 r. i wysadzeniu resztek murów w 1961 r., z pałacu pozostała tylko brama (obecnie znajduje się ona w zoo w Chorzowie) oraz wspomniany taras.

Park Świerklaniec, fot. D. Berłowski, www.roweremposlasku.pl

Skręcamy w ścieżkę za amfiteatrem w lewo. Tu znajduje się jedyny ocalały od zniszczenia budynek pozostały po Donnersmarckach w Świerklańcu – PAŁAC KAWALERA. Ten neobarokowy pałacyk zbudowano na przyjazd cesarza Wilhelma II w latach 1903-1906. Odrestaurowany po wojnie został zaadaptowany na hotel. Warto wejść do środka. Do drzwi wejściowych jest podjazd z poziomu 0, ale aby wejść na parter trzeba pokonać 7 schodów. Z parteru na I piętro jest dostępna winda. Obchodzimy hpałac z lewej strony, wędrujemy po nawierzchni z drobnej kostki, a potem asfaltową ścieżką dochodzimy do skrzyżowania parkowych alejek. Tu skręcamy w lewo i po 330 m wychodzimy z parku. Przy bramie budynek dawnej kordegardy, obecnie Urząd Stanu Cywilnego. Przy bramie parkingi. Jeśli mamy niezależnego kierowcę może tutaj podjechać nasz SAM/BUS, albo komunikacją miejską możemy dojechać do miejsca parkowania naszego samochodu linią nr 87 i 145. Pytać o przystanek Lasowice Zalew.

Pałac Kawalera w Świerklańcu, fot. T. Renk, www.slaskietravel

2. Od Parku Świerklaniec do zalewu Nakło-Chechło

Szczegóły szlaku

Długość: 8,2 km

Czas: 3 h

Przebieg szlaku

SAM/BUS parkujemy w Świerklańcu na ul. Parkowej, przy restauracji Parkowa. Idąc za znakami niebieskiego szlaku pieszego wchodzimy do parku. Po 200 m od restauracji, po lewej, można dostrzec gruntową ścieżkę, która doprowadzi do ledwo widocznych RUIN ZAMKU. Zamek z XI w. był wybudowany w stylu gotyckim, a po licznych przebudowach budowla miała charakter neogotycki. W 1945 r. zamek spłonął, a to co z niego pozostało wysadzono w 1961 r. Ścieżką parkową wędrujemy do skrzyżowania niebieskiego szlaku z czarnym szlakiem pieszym. Tu skręcamy w lewo i dochodzimy do KOŚCIOŁA PW. DOBREGO PASTERZA (750 m od parkingu). Kościół połączony jest krużgankiem z mauzoleum o bogato zdobionych łukach i filarach. Budowla została zbudowana na wzór berlińskiego Monbijou w latach 1895-1897. Ewangelicka świątynia przeznaczona była dla urzędników hrabiego Donnersmarcka. Po zwiedzeniu kościółka wracamy ok. 100 m i skręcamy w lewo, w gruntową drogę, którą po 600 m dochodzimy do szlaku rowerowego Leśno Rajza. Szlakiem tym przekraczamy DK 78, ul. Kościelną i dalej, leśnymi trasami oznakowanymi zielonym znakami LR, docieramy do ZALEWU NAKŁO-CHECHŁO. Skręcamy w lewo i obchodzimy zalew od południa, mając taflę zalewu ciągle po prawej stronie. Dochodzimy do parkingu przy DW 908. Tu może podjechać kierowca BUS lub SAM, lub możemy wrócić komunikacją miejską. Linia nr 87 i 145. Pytać o przystanek Świerklaniec Park.

Zalew Nakło-Chechło, fot. D. Berłowski, www.roweremposlasku.pl

Czytaj też:

Spacer po Koszęcinie dostępny dla osób z niepełnosprawnościami.

Wyświetlenia:  84
Twoja ocena:
Ocena: 0.0 (Oddano 0 głosy)